Vlogs. Anno 2020 zijn de ‘dagboeken’ in vorm van online video’s niet meer van YouTube of social media weg te denken. Hoe jonger het publiek, hoe meer het kijken van vlogs tegenwoordig onderdeel lijkt te zijn van de dagelijkse bezigheden. Maar vloggen is allang geen tienerhobby meer. Steeds meer bedrijven zien de meerwaarde van vlogs: een uitgelezen kans om zichzelf op een onderscheidende manier te presenteren. Wie heeft er niet gehoord van de gevleugelde uitspraak ‘Een beeld zegt meer dan duizend woorden’? Potentiële klanten zien meer dan alleen een wervende tekst: ze zien jóu. Door letterlijk zelf het visitekaartje te zijn, voelt het publiek zich persoonlijker aangesproken.

Maar alles leuk en aardig. Hoe maak je nu zo’n vlog? Wat betreft apparatuur en software zijn er talloze opties en je kunt het zo gek maken als je zelf wilt. Zorg er wel voor dat je de basics in de gaten houdt. We zetten de belangrijkste aandachtspunten voor je op een rij. 

Gouden regels 

We beginnen met twee gouden regels: film altijd horizontaal – zo zorg je voor beeldvullende kwaliteit – en kijk ín de lens (in plaats van naar jezelf op het scherm) zodat je contact houdt met je publiek. 

1. Kernboodschap

Wat wil je vertellen? Zorg dat je het doel en de inhoudelijke kern van je verhaal helder hebt. Schrijf in één woord op wat het doel van je vlog is: informeren (bijvoorbeeld over je bedrijfsvisie), overtuigen (bijvoorbeeld om iets te kopen), vermaken (een ‘achter de schermen op de werkvloer’ video), of misschien wel iets anders.

Vervolgens schrijf je in één zin op wat je hoofdboodschap is. Wat wil je dat het publiek zich herinnert na het kijken van de vlog? Houd tijdens het maken van je vlog voortdurend je doel en kernboodschap in je achterhoofd.

2. Locatie

Je kunt je vlog opnemen achter je bureau, maar je kunt ook kiezen voor een andere locatie. Houd ook hierbij goed voor ogen wat je wil overbrengen op je publiek. Wil je letterlijk een inkijkje geven in je bedrijf? Of wil je vooral rust creëren in beeld? Denk ook bijvoorbeeld aan het ophangen van een papieren achtergrondrol. Zorg ervoor dat je achtergrond iets toevoegt of in elk geval niet afleidt van de boodschap. Als je buiten gaat filmen, weet dan dat je mogelijk te maken zult hebben met onberekenbare factoren zoals het weer en, in het geval van openbaar terrein, andere mensen die in beeld kunnen komen.

3. Geluid

Verstaanbaarheid kan je vlog maken of breken. Je kunt nog zulke mooie beelden maken en zo overtuigend in de camera lachen, als het geluid niet goed is zal je kijker binnen no-time zijn aandacht verliezen. Telefoons en de meeste camera’s hebben een interne microfoon. Als je deze gebruikt, zorg er dan bijvoorbeeld voor dat deze niet per ongeluk wordt afgedekt. Een losse microfoon zorgt voor betere verstaanbaarheid in verschillende situaties en kan handig zijn als bijvoorbeeld buiten filmt. Dit brengt ons bij het volgende punt.

4. Apparatuur

Voor vloggen is geen supersonische dure apparatuur nodig: de meeste smartphones zijn goed genoeg om een aardige video mee te maken. Je kunt ook kiezen voor een foto- of videocamera, of een webcam – zo lang het maar handzaam is. Er zijn ook camera’s waarbij je het beeldscherm kunt omklappen zodat je jezelf kunt zien tijdens het filmen. Het gebruik van een losse microfoon heeft zoals genoemd voordelen, maar als je net begint met vloggen geen must (dit zorgt ook voor een extra stap in de montage). Denk qua materiaal verder aan opgeladen accu’s, lege geheugenkaartjes, een goed afgesteld statief en eventueel extra licht.

5. Montage

De montage van je video is een belangrijk onderdeel van het proces. Door op de juiste manier te monteren zorg je ervoor dat je kijker geboeid blijft. Hiervoor zijn verschillende programma’s te gebruiken. Veelgebruikt zijn iMovie, Adobe Premiere Pro en Final Cut. Weet dat monteren een kwestie is van oefenen – na verloop van tijd zal je zien dat het je steeds sneller en beter af gaat. Wil je niet zelf je eigen wiel hoeven uitvinden? Online zijn er talloze instructievideo’s en cursussen te vinden.Voor extra effect kan je gebruik maken van gratis rechtenvrije achtergrondmuziek en geluidseffecten, bijvoorbeeld via https://freemusicarchive.org/ of https://soundcloud.com/ .
Let er bij de montage op dat je vlog niet te lang duurt. Hou hierbij weer je doel en kernboodschap in gedachten.

6. Uploaden

Als allerlaatste moet je vlog natuurlijk aan je publiek gepresenteerd worden. YouTube en Vimeo zijn hiervoor de meest bekende platforms. Let op een pakkende titel en een goede omschrijving.

Met bovenstaande tips heb je de basis om te vloggen te pakken. Nu is het een kwestie van doen! Oefening baart kunst en met de tijd zullen je vlogs beter en beter worden. Succes en vooral, veel plezier!